Kampioen in verenigen

Highlights 2023

Rotterdam als stad waarin iedereen sportief en sociaal kan meedoen. Dat is waar wij elke dag met volle inzet aan werken, al ruim 20 jaar. En we weten, uit onderzoek en ervaring, dat je met verenigd sporten en bewegen positieve impact op de Rotterdammers en de stad maakt. Vitale, veilige en toekomstbestendige verenigingen zijn daar cruciaal in. Dankzij de samenwerking met een groot deel van de ruim 350 Rotterdamse sportverenigingen en 30 scoutinggroepen zijn we inmiddels koploper in verenigingsondersteuning in Nederland. Geen jaar is daarin hetzelfde, dat is ook waarom we steeds weer met vernieuwende initiatieven grenzen proberen te verleggen. De wereld verandert en zo bewegen wij mee! We nemen je graag mee door een samenvatting van wat we in 2023 hebben gedaan en bereikt. Met dank aan de gemeente Rotterdam, onze partners, én de Rotterdammers voor hun vertrouwen.

Rotterdam Sportsupport in cijfers

• pion toren koning 60 medewerkers / 49,45 fte
  • pion Jongste medewerker: 22 jaar
  • toren Oudste medewerker: 63 jaar
  • klok Gemiddelde leeftijd medewerkers: 40 jaar
  • icoon_handen 8 vrijwilligers (inclusief Raad van Toezicht)
  • speel 6 stagiairs
  • clubtevredenheid 7,9 clubtevredenheid
Beweegplus Balrak IJsselmonde (5) (1)
Leestijd 10 minuten
Bekijk op een groter scherm voor een optimale weergave.

Onze vier rollen

Met dienstverlening en tal van projecten streeft Rotterdam Sportsupport naar veilige, vitale en toekomstbestendige sportverenigingen en meer Rotterdammers blijvend in beweging.

• Helikopter
  • Aanjager
  • Verbinder
  • Facilitator
“Sport en verenigen zijn belangrijker dan ooit. (..) Verenigingsbesturen hebben te maken met allerlei uitdagingen, maar staan er niet alleen voor, jullie verdienen onze steun en die van het stadsbestuur.”
— Gert-Jan Lammens & Marita Verkaik directie Rotterdam Sportsupport
Feestmuts

Rotterdamse sportverenigingen in cijfers

sportverenigingen

sporttakken

• Grootste vereniging
  • 22049
  • leden
  • Kleinste vereniging
  • leden
  • +/-
  • Rotterdammers zijn lid van een sportvereniging
  • (Op een totaal van 663.523 inwoners)
  • +/-
  • Rotterdammers doen vrijwilligerswerk in de sport
  • Grote verenigingen
  • › 500
  • Middelgrote verenigingen
  • 200-500
  • Kleine verenigingen
  • ‹ 200

Sportverenigingen per gebied

Dit betreft de hoofdlocaties van sportverenigingen. Veel verenigingen hebben één of meerdere dependancelocaties om Rotterdammers zo dicht mogelijk bij huis te kunnen laten sporten. Wil je meer weten hierover of mis je verenigingsaanbod in jouw wijk? Neem dan contact met ons op.

Kerntaak 1

Samen Rotterdammers blijvend in beweging brengen

Samen zorgen wij ervoor dat iedere Rotterdammer sportief én maatschappelijk mee kan doen. We richten ons met nadruk om Rotterdammers met een afstand tot bewegen. Verenigingen spelen hierbij een onschatbare rol. We brengen hun sport- en beweegaanbod op verschillende manieren onder de aandacht van de Rotterdammers. Dit kan bijvoorbeeld via de Schoolsportvereniging voor schoolgaande kinderen, of via het Beweegcoach-platform waar professionals uit sociale domeinen zoals de zorg naar structurele groepsactiviteiten in sport en beweging kunnen doorverwijzen. Samen met onze partners bij sport- en scoutingverenigingen helpen we Rotterdam vooruit!

Kerntaak 1
Multisport  - Atomium ’61

PROJECT

Schoolsportvereniging

Laagdrempelig, vertrouwd en dicht bij huis. De Schoolsportvereniging koppelt sportverenigingen en scholen aan elkaar, zodat meer kinderen in de buurt kunnen sporten. Ook draagt het project bij aan de gezondheid, schoolprestaties en leefbaarheid van de wijk. In 2023 bereikten we 3621 kinderen. 981 hiervan zijn doorgestroomd naar de verenigingslocatie.
Per Schoolsportvereniging zijn verschillende scholen, sportaanbieders en wijkpartners actief. Lees hier meer over de de Schoolsportvereniging.

meer kinderen bereiken

Uitbreiden sportaanbod

In 2023 organiseren we bij een aantal Schoolsportverenigingen extra sporturen. We hebben de sportwensen opgehaald van de kinderen en op basis daarvan het sportaanbod uitgebreid, dichtbij in de wijk. Door het aantal sporturen uit te breiden en meer te verspreiden over de wijk, willen we meer kinderen bereiken en zo een hogere sportdeelname realiseren. In Carnisse hebben we bijvoorbeeld kickboksen aan het sportaanbod toegevoegd, waardoor we nu 22 extra kinderen lid zijn geworden van de sportaanbieder (Balrak Sport Consultancy).

Dans Verlengde Motorstraat

Samengevoegde trainingsuren

Voortgezet onderwijs

Er is een landelijke trend dat kinderen stoppen met sporten als ze naar het voortgezet onderwijs (VO) gaan. Om dit te voorkomen organiseren we specifieke sporturen te organiseren voor kinderen die in groep 8 zitten en de stap gaan maken naar het VO. We kijken naar de sportwensen van deze kinderen en passen het sportaanbod hierop aan. Ook werken we in deze pilot gebiedsgericht. Dit houdt in dat we trainingsuren van dezelfde sporttakken vanuit meerdere bij elkaar gelegen SSV’s – bijvoorbeeld taekwondo – samenvoegen in één trainingsuur. Zo’n 50 kinderen hebben aan dit sportuur meegedaan en vanwege dit succes gaan we hier in 2024 mee door.

sportaanbieders

basisscholen

kinderen sporten als clublid
in de wijk

kinderen doorgestroomd
naar de verenigingslocatie

SSV-feesten voor kennismaking met sport in de wijk

boom

• Tuinenhoven

tablet-1

Beweegcoach

Beweegcoach.nl ondersteunt zorg- en sociale professionals om cliënten duurzaam in beweging te krijgen. Het platform – website en Servicepunt – biedt hulp om Rotterdammers met afstand tot bewegen naar structurele beweegactiviteiten toe te leiden. De website geeft een helder overzicht van laagdrempelig beweegaanbod in Rotterdam. Bij het Servicepunt kunnen professionals aankloppen met vragen over bijvoorbeeld passend beweegaanbod, aanmeldingen of financiën.

Het beweegaanbod op Beweegcoach.nl bestaat uit laagdrempelig en begeleid aanbod waar iedereen aan kan meedoen op eigen tempo en niveau, en met plezier. (Weer) in contact komen met anderen staat hierbij centraal. Uit onderzoek blijkt dat dit ervoor zorgt dat mensen langer blijven deelnemen aan beweegactiviteiten.

WhatsApp Image 2024-01-31 at 15.20.44

campagne

Wat beweegt jouw cliënt?

Bewegen is belangrijk voor lichaam en geest, maar mensen écht in beweging krijgen blijft een uitdaging. De zorgprofessional speelt een belangrijke rol als het gaat om het toeleiden van cliënten naar passend beweegaanbod. Daarom benadrukken we in deze campagne de drijfveer van de zorgprofessional, zoals het voorkomen van eenzaamheid, toename van mentale en fysieke klachten of cliënten écht verder willen helpen. We zorgen ervoor dat de zorgprofessionals gaan kijken naar het laagdrempelige structurele beweegaanbod op Beweegcoach.nl en we prikkelen ze hun cliënten aan te melden bij het Servicepunt.

aanbieders op Beweegcoach.nl

sociale, zorg- en welzijnprofessionals als verwijzer naar Beweegcoach.nl

activiteiten op Beweegcoach.nl

Het gaat hier om doorverwijzingen naar sport- en beweegaanbod van het netwerk Rotterdam Sport Onbeperkt of overig laagdrempelig sport- en beweegaanbod.

Beweegplus Balrak IJsselmonde (9) (1)

Beweegplus

Beweegplus Rotterdam Sportsupport ondersteunt sportverenigingen bij activiteiten voor Rotterdammers die nu (nog) niet of nauwelijks bewegen. Beweegplus is structureel, laagdrempelig, begeleid en groepsgericht beweegaanbod bij een sportvereniging. Bij Beweegplusactiviteiten focussen sportverenigingen op gastvrijheid, motivatie van deelnemers, begeleiding van trainers, variatie in sport- en spelvormen en zorgen zij voor een gezellig moment na het sporten. Hierbij staat voorop die iedereen op zijn eigen niveau kan meedoen. Uit ervaring weten we dat deze elementen een belangrijke basis vormen voor blijvend bewegen.

Beweegpluslocaties

deelnemers Beweegplusactiviteiten
(bij benadering)

Hoe zit dit? Via het Rotterdampakket van VGZ kunnen Rotterdammers met deze verzekering, gebruikmaken van het kennismakingspakket Beweegplus. De zorgverzekering vergoedt minimaal de eerste vier maanden bewegen bij één van de aangesloten verenigingen. Via het Servicepunt Beweegcoach kan hulp worden geboden bij het inzetten van dit pakket. Meer informatie over de samenwerking tussen VGZ en Rotterdam Sportsupport lees je hier.

“Ik wil gewoon fit oud worden. Ik beweeg nu met plezier en ga daarna aan de koffie of thee, met een gezellige club mensen... Nou, wat wil ik nog meer?!”
— Carmen Deelnemer GoldenSports
Campagne Beweegcoach (4)

Rotterdam Sport Onbeperkt

Voor iedereen is er een passende sport en vereniging, dus ook voor mensen met een visuele, auditieve, verstandelijke of andere uitdaging. Samen met verenigingen en partners als MEE Rotterdam-Rijnmond en Sportbedrijf Rotterdam zorgde Rotterdam Sportsupport er in 2023 voor dat iedereen mee kan doen. Zo hielpen we verenigingen bij het opzetten en verbeteren van passend sportaanbod én maakten we al deze activiteiten zichtbaar op Beweegcoach.nl en unieksporten.nl/rotterdam. Rotterdam Sport op Maat vanaf 2024 geen apart project meer. Rotterdam Sportsupport maakt deel uit de werkgroep Rotterdam Sport Onbeperkt (RSO) onder leiding van de gemeente Rotterdam en samen met Sportbedrijf Rotterdam, MEE Rotterdam-Rijnmond en Rotterdam Topsport.

Lancering Uniek Sporten - Bas Czerwinski (7)

lancering website

Uniek Sporten Rotterdam

Om mensen met een beperking te wijzen op de vele mogelijkheden die er in onze stad voor hen zijn op het gebied van sport, zijn in de zomer van 2023 pagina’s met Rotterdamse informatie op de website van Uniek Sporten gelanceerd. Dit gebeurde tijdens de European Para Championships in Ahoy Rotterdam. Uniek Sporten Rotterdam is tot stand gekomen door de werkgroep RSO. Op de website staat een overzicht van de sportaanbieders met aangepast aanbod in Rotterdam, contactgegevens voor hulp bij persoonlijk advies en tips met betrekking tot bijvoorbeeld financiën en vervoer.

Kerntaak 2

Adviseren en innoveren

Het is vanzelfsprekend dat sport en beweging een krachtig instrument vormen binnen diverse maatschappelijke domeinen, zoals bijvoorbeeld preventie in de gezondheidszorg. Echter, om dit instrument effectief toe te passen, zijn krachtige en flexibele structuren nodig, zowel binnen als buiten de domeinen waar Sportsupport zijn oorsprong vindt. Daarom bieden wij gevraagd en ongevraagd input en expertise aan bijvoorbeeld de gemeente Rotterdam, met betrekking tot beleidsontwikkeling en actuele thema’s die voortvloeien uit de Sportnota, gezondheidsbeleid en ander gemeentelijk beleid. Ook binnen onze dienstverlening aan verenigingen vereist de veranderende maatschappij nieuwe structuren en instrumenten. Zo implementeren we bijvoorbeeld de ‘Pedagoog op de Club’ als een middel om verenigingen in staat te stellen om te gaan met de toenemende problematiek onder jeugdleden. Innovatie en advies vanuit de kracht van sport, beweging en vereniging is daarmee niet altijd de meest zichtbare kerntaak voor Rotterdam Sportsupport maar wel een onmisbare voor de duurzame impact van ons werk.

Kerntaak 2
Image (17)

Pedagoog op de club

Trainers vertonen minder (autoriteit) ondermijnend gedrag, zijn minder negatief in hun coaching en bewuster van hun gedrag. Ook hebben ze beter begrip voor potentiële zorgsignalen van jeugdspelers. Dit zijn enkele uitkomsten van het externe onderzoek naar Pedagoog op de club; een project waar een aantal Rotterdamse verenigingen extra pedagogische ondersteuning krijgen van een professional.
Armoede, eenzaamheid, depressie, gebrek aan motivatie en huisvestingsproblemen; het zijn allemaal factoren die van invloed kunnen zijn op (het gedrag van) jeugd bij de sportvereniging. Vaak ziet men tijdens een training of wedstrijd eerst alleen afwijkend gedrag van een jeugdspeler. Met ‘Pedagoog op de club’ helpen we trainers en coaches om te kijken naar het kind achter de jeugdspeler. Zo leren we het jeugdkader welk gedrag hoort bij een bepaalde leeftijd en leren zij afwijkend gedrag te herkennen en bespreekbaar te maken. Een sportpedagoog en trainersbegeleider van Rotterdam Sportsupport zijn hiervoor meerdere dagen per week aanwezig op de locatie van de sportvereniging. Door vrijwilligers praktische handvatten te geven kunnen grotere problemen voorkomen worden en blijft jeugd langer en met meer plezier actief binnen de vereniging.

• 7 deelnemende verenigingen
  • 122 hulpvragen (87 sportspecifiek, 26 vroegsignaleren, 9 plus op signaleren)
  • 9 trainingen/cursussen en 124 deelnemers

Pilot

Volwassenensportfonds

Iedereen moet kunnen sporten of bewegen; ook mensen die minder te besteden hebben. In 2022 en 2023 konden Rotterdammers van 18 jaar en ouder met een inkomen tot maximaal 130% van het wettelijk minimumloon via geselecteerde intermediairs meedoen met het pilotproject Volwassenensportfonds. Het doel van deze pilot: onderzoeken of het wegnemen van financiële belemmeringen voor mensen met een laag inkomen de drempel om duurzaam te sporten verlaagt. Via de pilot werd een jaar lang een lidmaatschap bij een sportaanbieder betaald en kon de deelnemer gebruik maken van de Sportspullenbank. De pilot is per 1 juli 2023 gestopt en heeft geresulteerd in het toeleiden van 209 mensen naar passend structureel laagdrempelig beweegaanbod (deels via Beweegcoach.nl). In de loop van 2024 volgt een conclusie over een mogelijk structureel fonds vanuit gemeente Rotterdam.

Kerntaak 3

Samen werken aan vitale, veilige en toekomstbestendige verenigingen

De oorsprong van ons werk ligt bij verenigingsondersteuning. Samen met ruim 350 Rotterdamse sportverenigingen en 30 scoutinggroepen zorgen we er bij Rotterdam Sportsupport voor ervoor dat iedereen sportief en maatschappelijk kan meedoen. Wij werken aan en voor vitale, veilige en toekomstbestendige verenigingen helpen clubs om, nu én in de toekomst, het verschil te maken voor Rotterdammers. Wij ondersteunen hen hier graag bij en doen dit op verschillende thema’s. We nemen verenigingen mee in ontwikkelingen in de samenleving en (mogelijke) gevolgen van deze ontwikkelingen voor hun organisatie en ondernemerschap.

Verenigingsondersteuning

Onze gebiedsconsulenten zijn het gezicht van Rotterdam Sportsupport. Ze zijn het aanspreekpunt voor verenigingen en zorgen samen met collega-expertconsulenten en partners voor de best passende ondersteuning. In 2022 heeft Rotterdam Sportsupport met 284 verenigingen contact onderhouden en 226 verenigingen ondersteund.

De thema’s waarop wij verenigingen ondersteunen

• Organisatie Organisatie
    We versterken sportverenigingen bij het thema organisatie. We helpen je bijvoorbeeld bij het opstellen van een nieuw beleidsplan en geven je advies over de inrichting van de organisatie (bestuur, commissie, etc.).
  • Vrijwilligers Vrijwilligers
    We begeleiden je met de juiste informatie voor vrijwilligers binnen jouw sportvereniging. We hebben informatie over verzekeringen en weten hoe de vrijwilligers zich kunnen blijven ontwikkelen.
  • Leden Leden
    We ondersteunen je graag bij het werven van nieuwe leden en doelgroepadvies. Je kunt ook terecht voor meer informatie over Bijdrage Kaderopleidingen en Kansen voor de Sport.
  • Accommodatie Accommodatie
    We helpen graag met informatie over het aanvragen van subsidies, geven tips over het verduurzamen van de accommodatie en bieden informatie over bijvoorbeeld afval bij sportverenigingen.
  • Financiën Financiën
    We informeren onder andere over financiën en sponsorwerving, denken mee met de aanvraag voor duurzaamheidssubsidies en geven tips voor alternatieve inkomstenbronnen.
  • Veilig sportklimaat Veilig sportklimaat
    We adviseren je graag over ouderbetrokkenheid, VOG en ander preventiebeleid. Maar bieden ook informatie over bijvoorbeeld zorgsignalen voor leden en vrijwilligers.

Verenigingsondersteuning in cijfers

(klik op afbeelding voor meer informatie)

Meer dan € 150000

uitkering Bijdrage Kaderopleiding

uitkering Bijdrage Jeugdsport

uitkering Kansen voor de Sport

Een overzicht van de opgepakte hulpvragen per thema:

• Accommodatie: 92
  • Financiën: 151
  • Leden: 44
  • Organisatie: 121
  • Veilig sportklimaat: 115
  • Vrijwilligers: 32
  • Overig: 28

Een overzicht van de verzorgde adviestrajecten per thema:

• Accommodatie: 38
  • Financiën: 36
  • Leden: 22
  • Organisatie: 41
  • Veilig sportklimaat: 37
  • Vrijwilligers: 6
  • Overig:1

Op de vitaliteitsindex scoren verenigingen gemiddeld een 76 (schaal van 0-100), blijkt uit het vitaliteitsonderzoek van Rotterdam Sportsupport waarin Rotterdamse clubs de staat van hun eigen vereniging beoordelen. 219 verenigingen vulden tussen half april en begin juli de online vragenlijst in. Lees hier meer.

Een overzicht van het aantal gegeven trainingen en cursussen per thema:

• 4 inzichten over trainerschap: 11 trainingen, 167 deelnemers
  • Lastig gedrag: 2 trainingen, 26 deelnemers
  • Grensoverschrijdend gedrag: 2 trainingen, 10 deelnemers
  • Train-de-trainer: 5 trainingen,49 deelnemers
  • Vrijwilligers: 2 traingen, 29 deelnemers
  • Vertrouwenscontactpersoon: 2 trainingen, 25 deelnemers
  • Normen- en waarden 1 training, 18 deelnemers
  • Trainersbegeleiding: 2 trainingen, 19 deelnemers

Netwerkbijeenkomst 'Verenigingen verenigen'

Op 23 oktober organiseerden we de netwerkbijeenkomst ‘Verenigingen verenigen’, waarbij het ontmoeten van elkaar centraal stond. In het clubhuis van Spartaan’20 kwamen 150 bestuurders en vrijwilligers van meer dan 50 Rotterdamse sportverenigingen en scoutinggroepen bij elkaar samen.

Netwerkbijeenkomst bij Spartaan 20

Breinexpert Jeannette Welp leerde hoe je met behulp van muziek kunt verbinden en samenwerken.

Netwerkbijeenkomst bij Spartaan 20

In rondetafelgesprekken gingen de bezoekers met elkaar in gesprek over actuele thema’s in de sport. Dit leverde mooie Interactie en goede ideeën op. Wat er is opgehaald tijdens de rondetafelgesprekken is terug te lezen op onze website.

Netwerkbijeenkomst bij Spartaan 20

Deze actuele thema’s waren: een onweerstaanbare club, een veilige vereniging voor iedereen en (maatschappelijk) ondernemen en besturen.

Netwerkbijeenkomst bij Spartaan 20

De netwerkbijeenkomst werd afgesloten met een netwerkborrel en ontmoetingen met experts van Rotterdam Sportsupport.

financiën

Uitbreiding parkeren

Eind 2022 ging de gemeenteraad officieel akkoord met het collegevoorstel om het betaald parkeren binnen heel de ring in te voeren. Dit heeft  ook voor sportverenigingen grote (financiële) gevolgen. Het besluit werd toen, op aandringen van o.a. Rotterdam Sportsupport, uitgesteld omdat er een sterke behoefte was aan maatwerkoplossingen voor een aantal specifieke doelgroepen zoals sportverenigingen. Uit onderzoek van Rotterdam Sportsupport en verschillende gesprekken die we voeren met sportverenigingen, bleek dat zij zich ernstig zorgen maakten over hun financiële situatie en vreesden voor een terugloop van baromzet, leden en/of vrijwilligers. Er volgden diverse gesprekken waarna – mede door onze inspanningen – een aantal aanpassingen zijn doorgevoerd, waaronder het tegen gereduceerd tarief aanbieden van urenbundels, parkeervergunningen en het invoeren van Sport & Stop-zones. De signalen van de sportverenigingen blijven we monitoren  en proactief delen met de gemeente. In dit dossier op onze website informeren we sportverenigingen over de laatste ontwikkelingen.

Coach

vrijwilligers

Coach community

Soms hebben kleine initiatieven verrassende resultaten. in 2023 is het account @Coachconnection010 op Instagram en TikTok opgestart waar we jongere trainers direct kunnen bereiken en waar we tips delen om trainingen leuker en beter te maken. Ook de gelijknamige podcast zag het levenslicht; in deze serie gaan gepassioneerde trainersbegeleiders in gesprek met toptrainers en experts om trainers te helpen in hun ontwikkeling. Dit resulteerde in 78 posts op TikTok met in totaal 2643 likes. Juist omdat Rotterdam veel jonge trainers telt, is het van groot belang dat we deze (vaak jonge) doelgroep bereiken, informeren en inspireren. En daarbij moeten we vooral in hun taal en middelen spreken.

VerenigmanagerXerxesDZB (47)

duurzaamheid

Met Rotterdamse bekerwinnaars naar een plasticvrije vereniging!

Vanaf 1 januari 2024 geldt ook voor sportverenigingen een verbod (ookal wordt er nog niet gehandhaafd) op het gebruik van plastic wegwerpbekers en -bakjes. Met het project Rotterdamse bekerwinnaars hielpen we verenigingen eind 2023 op weg door ze te voorzien van een startpakket bekers. Verenigingen die hun eigen horeca exploiteren, kregen van Rotterdam Sportsupport een startpakket met herbruikbare bekers (0,2l en/of 0,3l). In totaal hebben we 98.328 herbruikbare bekers uitgedeeld, verdeeld over 82 sportverenigingen, 30 scoutinggroepen en (via Buurt- en Speeltuinwerk Rotterdam) 57 speeltuinverenigingen.

financíën

Steunfonds energie

Ook sportverenigingen voelen het effect van de sterk stijgende energieprijzen. De gemeente Rotterdam heeft daarom voor de sportseizoenen 2022/2023 en 2023/2024 ruim één miljoen euro beschikbaar gesteld voor Rotterdamse sportverenigingen die door de stijgende energieprijzen in de problemen zijn of komen. Rotterdam Sportsupport beheert dit steunfonds en kan, nadat verenigingen eerst een stappenplan hebben doorlopen en in aanmerking komen, verenigingen financieel compenseren voor de hoge energieprijzen of adviseren in het treffen van besparings- en duurzaamheidsmaatregelen. Lees hier meer.

RAVV John de Wolf Ambassadeur (1)

veilig sportklimaat

Rotterdamse Aanpak Veilig Voetballen

Iedereen moet op een veilige en plezierige manier van de sport kunnen genieten. Rotterdam Sportsupport en de KNVB maken zich hier hard voor door de Rotterdamse Aanpak Veilig Voetballen een nieuw leven in te blazen met John de Wolf als ambassadeur. In deze aanpak staat sportiviteit en respect centraal. Tijdens de eerste bijeenkomst in oktober 2023 is een aantal thema’s besproken die voetbalverenigingen graag gezamenlijk willen aanpakken. Een voorbeeld daarvan is het opleiden, begeleiden en beschermen van scheidsrechters en spelbegeleiders.  Lees hier meer over de plannen.

duurzaamheid

Duurzaamheidstrajecten

Steeds meer sportverenigingen verduurzamen hun sportaccommodatie, mede door de sterk gestegen energieprijzen. Samen met onze partners helpt Rotterdam Sportsupport verenigingen (financieel) bij deze uitdaging en streven we naar de beste oplossing. Zo kijken we onder meer naar de duurzaamheidsmogelijkheden van de accommodatie en het aanschrijven van lokale en landelijk subsidies en fondsen. Lees hier meer.

Drukwerk

Sportplus

Sportplusverenigingen zijn vitale en veilige sportverenigingen die van extra betekenis zijn voor hun leden, de wijk en de stad. Deze aanpakkers met lef zijn vanuit het eigen DNA gemotiveerd om in te spelen op behoeften en nieuwe ontwikkelingen. Sportplusverenigingen worden gezien als belangrijke partners in het ontwikkelen van nieuwe dienstverleningen en projecten waarbij sport, bewegen en verenigen als middel worden ingezet. Een vereniging die Sportplus wil worden wordt door een afhankelijke commissie getoetst op onderdelen die iets zeggen over het maatschappelijk ondernemerschap, de algemene vitaliteit, de financiële en juridische stand van zaken en het veilig sportklimaat.

Sportplusverenigingen per gebied

• 4 Charlois: Feyenoord Handbal, Portland Poema's, rsv Sperwers en Spartaan '20
  • 3 Feijenoord: Atomium ’61​, kv O.Z.C.​ en Abdel-kwan​ ​
  • 4 Hillegersberg-Schiebroek: HC Rotterdam, ckv N.I.O., LTC Plaswijck '62 en R.C.&V.V. V.O.C.
  • 1 Hoek van Holland: Rugbyclub Hoek van Holland
  • 1 Hoogvliet: kv Nikantes
  • 4 IJsselmonde: HC Feijenoord​, rvv L.M.O., Volley Zuid​ en Futsal Rotterdam​
  • 3 Kralingen-Crooswijk: PAC​, RV Rijnmond​ en Golfclub Kralingen
  • 3 Noord: Rotterdam Atletiek, HC Delfshaven en A.R.S.R. Skadi
  • 5 Prins Alexander: Rotterdam Basketbal​, Unity99, TTV Alexandria ’66​, XerxesDZB​ ​en RKC WION
  • 1 Rozenburg: VV Rozenburg
  • 1 Pernis: vv Pernis
  • 4 Charlois: Feyenoord Handbal, Portland Poema's, rsv Sperwers en Spartaan '20
  • 3 Feijenoord: Atomium ’61​, kv O.Z.C.​ en Abdel-kwan​ ​
  • 1 Hoek van Holland: Rugbyclub Hoek van Holland
  • 1 Hoogvliet: kv Nikantes
  • 4 IJsselmonde: HC Feijenoord​, rvv L.M.O., Volley Zuid​ en Futsal Rotterdam​
  • 3 Kralingen-Crooswijk: PAC​, RV Rijnmond​ en Golfclub Kralingen
  • 3 Noord: Rotterdam Atletiek, HC Delfshaven en A.R.S.R. Skadi
  • 1 Rozenburg: VV Rozenburg
  • 1 Pernis: vv Pernis

Sportplus communitybijeenkomsten

Gedurende het jaar waren er verschillende communitybijeenkomsten voor de 30 Sportplusverenigingen.  De rode draad in thematiek dit jaar was de Rotterdamse jeugd en de onverminderde aandacht die deze groep nodig heeft.

Sportplusbijeenkomst 2023

Ismail Aghzanay (o.a. Leraar van het jaar 2018 Rotterdam en 2021 NL) vertelt zijn eigen verhaal als leerling en leraar in het onderwijs. En praat met de Sportplusverenigingen over ‘het belang van het echt zien en gezien worden van de individuele jongeren’. (juni 2023)

Eenzaamheid-2-scaled

Rotterdamse jongeren uit de documentaire Niet alleen op de wereld (door Pim Giel), Sportplusverenigingen, Rotaryclub Rotterdam Feijenoord en wijkorganisaties verdiepen samen op het thema eenzaamheid onder jeugd en maken concreet wat ze (nog meer kunnen) doen. (oktober 2023).

Sportplus1

De Sportpluscommunity spreekt met elkaar over actief instappen op pilot huiswerkbegeleiding op de club en de pilot Statushouders blijvend in beweging. (december 2023)

Rotterdam SportSupport - shoot 02-10-2021,

Scouting

Sinds 2021 ondersteunt Rotterdam Sportsupport naast sportverenigingen ook scoutinggroepen. De verenigingsconsulent Scouting stimuleert onderlinge en externe samenwerking, helpt groepen met het vergroten van hun zichtbaarheid en adviseert en informeert besturen over actuele ontwikkelingen en kansen in de stad, het gebied of vanuit Scouting Nederland. Er zijn 30 scoutinggroepen in de stad, met ruim 3.000 leden (waarvan ongeveer 2/3 jeugd) en ongeveer 1000 vrijwilligers. 2 groepen hebben speciaal aanbod voor kinderen met een beperking.

• Knoop 63 deelnemers bij trainingen en netwerkbijeenkomsten

Samenwerking

Wereldse sportstad

Samenwerking

Samen met de gemeente Rotterdam, Rotterdam Topsport en Sportbedrijf Rotterdam werkt Rotterdam Sportsupport eraan om van Rotterdam een wereldse sportstad te maken. Waar inspirerende internationale topsport plaatsvindt en waar Rotterdammers van alle leeftijden op hun eigen manier met plezier sporten en bewegen. Voorbeelden van deze inzet zijn o.a.: side events bij grote sportevenementen en gezamenlijke netwerkmomenten.

Buiten de stadsgrenzen
Rotterdammers in beweging brengen is één van onze kerntaken. Maar onze betrokkenheid bij sport en beweging stopt niet bij de stadsgrenzen. Zo werken we samen met het landelijke programma Rabo ClubSupport en denken we mee met de programmering voor kring Zuid-Holland, waar leefgebied Rotterdam onder valt.

Officiële start van het Sport- en beweegloket

Lancering Sport- en beweegploket

Op 7 september 2023 was Rotterdam de eerste in een reeks lanceringen van sport- en beweegloketten in het land. Erkenning voor de al langer bestaande Rotterdamse aanpak voor clubondersteuning, die als voorbeeld gezien wordt voor andere gemeenten. In Rotterdam is de clubondersteuning niet vanuit één loket georganiseerd, maar door Rotterdam Sportsupport (sportverenigingen en deels stichtingen), Sportbedrijf Rotterdam (sportondernemers en een ander deel van de stichtingen) en Rotterdam Topsport (topsportondersteuning). Zij werken nauw samen en zijn aan de slag om het werk voor de sportclubs in Rotterdam makkelijker te maken en clubondersteuning nog effectiever en efficiënter te organiseren. Daarnaast bouwen we verder aan vitale, veilige en toekomstbestendige clubs, zodat nog meer Rotterdammers sportief en maatschappelijk mee kunnen doen.

KKD

Side events

Rotterdam Sportsuppport helpt verenigingen bij het organiseren van side events bij grote topsportevementen en werkt daarbij nauw samen met Sportbedrijf Rotterdam en Rotterdam Topsport. Side event vergroten de zichtbaarheid van de verenigingen en is een kans om potentiële nieuwe leden aan te trekken. Zo kwamen zeven Rotterdamse sportverenigingen kwamen in actie komen tijdens de European Para Championships in augustus 2023. Deze verenigingen demonstreerden op een side-event van de EPC hun sport, zodat bezoekers dit van dichtbij konden zien en/of uitproberen. TTV Alexandria ‘66 (tafeltennis), RWC Ahoy (handbiken), Free to Move (dans), Rotterdam Atletiek (framerunnen), 21Up (show down), Abdel-Kwan Rotterdam (taekwondo) en R.C. & V.V. V.O.C. (framevoetbal).

Een evengroot aantal verenigingen deed mee aan de Kangoeroe Klup Dag, een side event naast de Korfbal Leaguefinale in het voorjaar. Eureka, Nikantes, NIO, OZC, THOR, Trekvogels en WION lieten op die manier 103 kinderen kennismaken met korfbal.

Sport Awards Rotterdam 2023 Pascal Lugtmeijer (20)

Sport Awards Rotterdam 2023

De uitreiking van de Sport Awards Rotterdam is een jaarlijks moment waarop we terugblikken op het afgelopen sportjaar en zowel topsporters als breedtesporters in het zonnetje zetten. Sinds 2018 is er bovendien een categorie Meer dan Sport: voor personen, sportaanbieders of organisaties die Rotterdammers op een bijzondere manier met sport en bewegen in aanraking laten komen. De titel Sportvrijwilliger van het jaar 2023 ging naar Linda Goderie van zwemvereniging Blue Marlins, Stichting Skateland Rotterdam werd uitgeroepen tot Sportaanbieder van het jaar en Marleen Warmerdam van de stichting Werken als een Paard ging er vandoor met de Meer dan Sport award.

Talentboek

Talentboek Rotterdam

Speciaal voor het ondersteunen van Rotterdams sporttalent hebben Gemeente Rotterdam, Rotterdam Topsport en Rotterdam Sportsupport in samenwerking met het Yvonne van Gennip Talent Fonds een Rotterdamse pagina Talentboek ontwikkeld. Op deze website kunnen jonge Rotterdamse talenten en teams aan de slag met een eigen crowdfundingscampagne. Er waren in 2023 31 campagnes van 31 Rotterdamse sporttalenten, met een uitgekeerd bedrag van €32.159,-.